معرفی کتابهای کمک درسی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب زیست جامع جلد دوم انتشارات خیلی سبز

معرفی کتاب زیست جامع جلد دوم خیلی سبز

کتاب زیست جامع جلد دوم انتشارات خیلی سبز

جلد دوم کتاب زیست شناسی جامع انتشارات خیلی سبز توسط پوریا خیراندیش، فرزام فرهمندنیا و گروه آموزشی ماز طراحی و تالیف شده است. این کتاب هفتصد و بیست‌ودو صفحه دارد و یکی از کتاب‌های خوبی است که داوطلبان کنکور تجربی برای مطالعه درس زیست شناسی از آن استفاده می‌کنند. در واقع درس زیست شناسی اصلی‌ترین درس در کنکور تجربی به شمار می‌رود و هیچ داوطلبی نیست که برای خواندن این درس تلاش نکرده باشد.

تقریباً می‌توان گفت که تمام زیرگروه‌های گروه آموزشی علوم تجربی به این درس وابسته هستند و هر چه درصد داوطلبان در این درس بالاتر باشد، رتبه بهتری کسب کرده و در رشته بهتری پذیرفته می‌شوند. با این مقدمه می‌توانید به اهمیت داشتن کتابی مثل کتاب زیست شناسی جامع خیلی سبز پی ببرید. اگر هنوز با این کتاب آشنا نیستید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید:

ساختار کتاب زیست شناسی جامع جلد دوم خیلی سبز

کتاب زیست‌شناسی جامع تجربی خیلی سبز شامل دو جلد است. در جلد اول این کتاب تست و پرسش چهار گزینه‌ای گنجانده شده است. جلد دوم نیز به درسنامه و پاسخنامه تشریحی اختصاص یافته است. یکی از دلایل دو جلدی بودن این کتاب، حجم بالای مطالب زیست شناسی است و جدا شدن پاسخنامه نیز به این دلیل است که می‌توانید هم‌زمان با تست‌زنی در جلد اول، به بررسی پاسخنامه تشریحی همان تست در جلد دوم بپردازید.

در ضمن حجم مطالب درس زیست شناسی آن‌قدر زیاد است که اگر همه این مطالب در یک کتاب به چاپ رسیده بود، تبدیل به کتاب خیلی قطوری می‌شد که حمل آن غیرممکن بود. بنابراین با در نظر گرفتن همه این ویژگی‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که جلد دوم کتاب زیست شناسی جامع خیلی سبز به اندازه جلد اول آن ضروری و بااهمیت است و نمی‌توان یک جلد را بدون جلد دیگر مطالعه کرد.

این کتاب کمک درسی از نظر طراحی مشابه تمام کتابهای تست خیلی سبز است و محتوای آن نیز سرفصل‌های کتاب درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد. اگر مایلید این مباحث را به ترتیب بخوانید، می‌توانید از ابتدای کتاب شروع کنید. اما اگر هدفتان مطالعه یک مطلب خاص است، فقط کافی‌ست که آن مبحث را از روی فهرست پیدا کرده و به صفحه موردنظرش بروید.

فهرست کتاب زیست شناسی جامع انتشارات خیلی سبز

در جلد دوم کتاب زیست شناسی جامع تجربی خیلی سبز می‌توانید فهرستی پیدا کنید که به سه بخش تقسیم شده است: پایه دهم، پایه یازدهم و پایه دوازدهم. در هر بخش نیز فصل‌بندی درست مثل کتاب درسی است و شماره فصل‌ها نیز به همان شکل که در کتاب درسی آمده بود، حفظ شده است. به این ترتیب بخش مربوط به پایه دهم شامل ۷ فصل، بخش مربوط به پایه یازدهم شامل ۹ فصل و بخش مربوط به پایه دوازدهم نیز ۸ فصل دارد.

هر کدام از فصل‌ها شامل درسنامه و پاسخنامه تست‌های مربوط به همان فصل هستند و به ترتیب شماره تست‌ها مرتب شده‌اند. بسیاری از دانش‌آموزان به منظور شرکت در کنکورهای آزمایشی، درس زیست شناسی را به صورت مبحث به مبحث مطالعه می‌کنند. این فهرست از این جهت می‌تواند مفید باشد که شما را یک راست به سوی مبحث موردنظرتان از هر کدام از سه پایه که می‌خواهید، هدایت می‌کند.

پاسخنامه را چطور بخوانیم؟

یکی از اشتباهات رایج داوطلبان این است که بعد از تست زنی تنها درستی و نادرستی جواب خود را بررسی کرده و بدون دقت و توجه از پاسخنامه تست‌ها می‌گذرند. این در حالی است که در کنکور سراسری فقط درستی یا نادرستی یک تست مهم نیست. مثلاً اگر بدانید راه‌حلی وجود دارد که می‌توانید زمان پاسخ دادن به تست را به کمتر از نصف کاهش دهید، باز هم بیخیال می‌شوید و می‌گذرید؟

این راه‌حل‌ها را معمولاً مولفان در درسنامه توضیح می‌دهند؛ اما گاهی پیش می‌آید که یک تست خاص را می‌توانید با یک روش خاص حل کنید. در چنین شرایطی بررسی پاسخنامه اهمیت زیادی دارد. بنابراین اولین قدم این است که پاسخنامه را بخوانید. در مرحله بعد باید بدانید که خواندن پاسخنامه به همان میزان دقتی نیاز دارد که خواندن بخش‌های دیگر کتاب مثل درسنامه و نکته‌های مهم. اگر قرار است سرسری پاسخنامه را بخوانید، پس بدانید که با نخواندنش هیچ فرقی ندارد.

در پاسخنامه کتاب زیست شناسی جامع جلد دوم خیلی سبز کلی نکته کنکوری و مهم وجود دارد. مولفان درست مثل درسنامه، محتوای این بخش را براساس نیاز شما طراحی و تدوین کرده‌اند. در هر کجا که نیاز بوده از اشکال و تصاویر رنگی و با کیفیت استفاده شده و یا مطالب مهم در جدول و کادر قرار گرفته‌اند تا درک آن‌ها برای شما آسان‌تر شود. علاوه بر این دلایل نادرستی سایز گزینه‌ها به طور کامل شرح داده شده است تا جای هیچ شک و شبهه‌ای برای شما باقی نماند. اگر با در نظر گرفتن همه این نکات، پاسخنامه را بخوانید مطمئن باشید که میزان تسلطتان بر درس زیست شناسی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بهترین زمان برای خواندن پاسخنامه

در صورتی که شما هر دو جلد کتاب زیست‌شناسی جامع انتشارات خیلی سبز را تهیه کرده‌اید، خوب است بدانید که در ابتدای شروع مطالعه برای کنکور باید بیش‌تر به پاسخنامه تکیه کنید. مثلاً ممکن است در آینده و در روزهای نزدیک به آزمون‌های آزمایشی و یا حتی بعد از آن در دوره مرور و جمع‌بندی نتوانید به طور خاص برای مطالعه پاسخنامه تشریحی وقت بگذارید.

البته که در آن روزها دیگر تمام نکات را می‌دانید و فقط یادداشت‌ها و خلاصه مطالب را مرور می‌کنید. به همین دلیل ورق زدن پاسخنامه می‌تواند برایتان وقت‌گیر باشد. اما در روزهایی که تازه مطالعه کنکوری را شروع کرده‌اید، بهتر است که مدام به پاسخنامه رجوع کنید. در چنین زمانی به اندازه کافی فرصت دارید تا نکات موجود در پاسخنامه را استخراج کرده و یادداشت کنید.

حتی می‌توانید ترفندها و نکات مهم طراحی تست را هم براساس توضیحات پاسخنامه پیدا کنید. پس از آن در دوره‌های منظم یادداشت‌ها و نکات را بخوانید و مرور کنید تا ملکه ذهنتان شوند. در نهایت تست‌های کتاب را پاسخ دهید و پاسخنامه تشریحی را کامل بخوانید و مرور کنید. پس از آن در دوره جمع‌بندی که به سراغ مهم‌ترین تست‌ها می‌روید و قصدتان جمع‌بندی است، می‌توانید نکات استخراج شده از پاسخنامه تشریحی را مرور کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *