معرفی کتابهای کمک درسی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب فیزیک جامع رشته تجربی انتشارات خیلی سبز

کتاب فیزیک جامع رشته تجربی انتشارات خیلی سبز

کتاب فیزیک جامع رشته تجربی خیلی سبز توسط احمد مصلایی، امین امینی و شاهین اقبال در ششصد و شصت‌وچهار صفحه منتشر شده است. این کتاب تمامی سرفصل‌های فیزیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد و یک کتاب کامل و جامع برای درس فیزیک رشته تجربی به‌شمار می‌رود. حتماً می‌دانید که درس فیزیک در کنکور تجربی اغلب شرایطی مشابه درس ریاضی دارد.

با این‌حال رابطه داوطلبان با درس فیزیک بهتر از درس ریاضی است و معمولاً سعی می‌کنند وقت بیش‌تری را به مطالعه آن اختصاص دهند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند داوطلبان کنکور تجربی را بهتر و سریع‌تر به نتیجه دلخواه‌شان برساند، کتاب‌هایی است که تمام نیازهای آموزشی آنان را یک جا برآورده می‌کنند. اما از آن‌جایی که انواع و اقسام کتاب کمک درسی در قالب کتابهای جامع عرضه شده است، انتخاب بهترین کتاب اغلب سخت و پیچیده است.

ما در این مطلب سعی کرده‌ایم مزیت‌های کتاب جامع فیزیک تجربی خیلی سبز را برشماریم تا خرید کتاب برای شما راحت‌تر شود. با این مطلب همراه شوید.

ساختار کتاب فیزیک جامع تجربی خیلی سبز

کتاب فیزیک جامع رشته تجربی انتشارات خیلی سبز شامل سه بخش درسنامه، تست و سؤالات چهارگزینه‌ای و پاسخنامه تشریحی است. ممکن است که فکر کنید یکی از این بخش‌ها از دو بخش دیگر اهمیت بیش‌تری دارد و باید وقت بیش‌تری را صرف آن کنید. اما حقیقت این است که تسلط کامل بر همه این سه بخش و همچنین مطالعه دقیق آن‌هاست که شما را به هدفتان می‌رساند.

اگر بیش از حد بر روی درسنامه متمرکز شوید و دیر به سراغ تست‌ها بروید، قطعاً نمی‌توانید به سرعت تست زنی بالا برسید و یا اگر تست‌ها را بدون مطالعه پاسخنامه بزنید، نکات مهم، ترفندهای تست‌زنی و همچنین راه‌حل‌های کنکوری که مولفان در بخش پاسخنامه توضیح داده‌اند را از دست می‌دهید. پس لازم است که هر سه بخش ذکر شده را به خوبی بخوانید، نکته‌برداری کنید و در دوره مرور و جمع‌بندی نیز از آن‌ها غافل نشوید.

فهرست کتاب فیزیک جامع تجربی انتشارات خیلی سبز

کتاب فیزیک جامع خیلی سبز شامل یازده فصل است. مباحث در این کتاب به ترتیب پایه دهم، یازدهم و دوازدهم گنجانده شده‌اند. با نگاهی اجمالی به فهرست می‌توانید این فصول را به این ترتیب بیابید:

  • فصل اول:‌ فیزیک و اندازه‌گیری.
  • فصل دوم: ویژگی‌های فیزیکی مواد
  • فصل سوم: کار، انرژی و توان
  • فصل چهارم: دما و گرما
  • فصل پنجم: الکتریسته ساکن
  • فصل ششم: جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم
  • فصل هفتم: مغناطیس و القای الکترومغناطیسی
  • فصل هشتم: حرکت بر خط راست
  • فصل نهم: دینامیک
  • فصل دهم: نوسان و امواج
  • فصل یازدهم: آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای

هر کدام از این فصل‌ها شامل درسنامه و تست هستند؛ اما پاسخنامه تشریحی این تست‌ها به صورت یک‌جا در انتهای کتاب آمده است.

درسنامه کتاب فیزیک جامع رشته تجربی خیلی سبز

یکی از ویژگی‌های درسنامه در مجموعه کتابهای انتشارات خیلی سبز این است که مباحث تفکیک شده و به موضوعات ریزتری تقسیم شده‌اند. شیوه طراحی درسنامه‌ به شکلی است که دانش‌آموز بتوانید بیشترین بهره‌برداری را از مطالب داشته باشد و تمام نکات را به صورت قدم به قدم فرابگیرد.

بنابراین در درسنامه کتاب فیزیک جامع رشته تجربی انتشارات خیلی سبز نیز می‌توانید تعداد زیادی جدول، کادر آموزشی، نکات مهم و طبقه بندی شده پیدا کنید. در کنار این ویژگی‌ها تعداد زیادی مثال، تمرین و سوال نیز در طول درسنامه قرار گرفته است. بهتر است تمام این مثال‌ها را بخوانید و سوالها را حل کنید. هر کدام از این تمرین‌ها یک نکته آموزشی دارند که ذهن شما را برای تست زنی آماده می‌کنند. در ضمن هر جا نیاز بوده از شکل‌ها و تصاویر نیز استفاده شده است.

کیفیت این تصاویر گاهی از کیفیت تصاویر کتاب درسی‌تان نیز بالاتر است. پس لازم نیست برای بررسی تصویرها به کتاب درسی خود مراجعه کنید. البته مولفان اغلب تاکید می‌کنند که قبل از خواندن کتابهای کنکوری حتماً کتاب درسی را مطالعه کنید.

تست کتاب فیزیک جامع تجربی خیلی سبز

یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور این است که آیا تعداد کافی تست در اختیار دارند؟ و آیا با خرید کتاب فیزیک جامع تجربی خیلی سبز می‌توانند نیاز خود را به تست برطرف نموده و مطمئن شوند که تمام تستهای کنکوری و غیرکنکوری را پاسخ داده‌اند؟ هر چند که در این کتاب حدود دو هزار تست وجود دارد؛ اما لازم است بدانید همیشه کمیت مهم نیست.

مهم این است که شما با شیوه طراحی تست و ترفندهای به کار رفته در آن آشنا شوید و بدانید راه‌حل سریع حل یک تست چیست. در این صورت می‌توانید هزاران تست حل کنید، بدون آنکه مهم باشد این تست را در کتاب کنکور آمده یا در دفترچه کنکور!

حواستان باشد که تست‌های این کتاب به ترتیب آسان به سخت مرتب شده‌اند. بنابراین هر چه جلو می‌روید، تست‌ها سخت‌تر می‌شوند و به دقت و تمرکز بیش‌تری نیاز دارند. از طرفی تعداد تست‌های  هر فصل متناسب با درجه اهمیت آن مبحث در کنکور سراسری بوده و هر چه یک مبحث تست‌خیزتر بوده، تعداد تست بیش‌تری را هم به خود اختصاص داده است. از این رو نباید نسبت به تعداد کم‌تر تست در بعضی از فصل‌ها متعجب شوید.

پاسخنامه کتاب فیزیک جامع انتشارات خیلی سبز

یادتان باشد بعد از هر بار تست‌زنی باید به بخش پاسخنامه تشریحی مراجعه کنید. اگر گاهی یادتان می‌رود که پاسخنامه را بخوانید، خوب است که در دفعات بعدی و در حین مرور و جمع‌بندی به سراغ پاسخنامه تشریحی بروید. بسیاری از دانش‌آموزان تنها پاسخنامه کلیدی را بررسی می‌کنند و نمی‌دانند با این کار به خودشان ضرر می‌رسانند و درصد کنکورشان را کم می‌کنند.

مولفان کتاب با طراحی پاسخنامه به شکلی کاملاً تشریحی و دقیق تلاش کرده‌اند تا تمام نکات ناگفته و یا جزئیات مربوط به یک تیپ خاص از تست‌های کنکور را در این قسمت توضیح بدهند. بنابراین با خواندن پاسخنامه می‌توانید اطمینان پیدا کنید که بر درس فیزیک رشته تجربی تسلط پیدا کرده‌اید. همچنین می‌توانید نکاتی که در درسنامه خوانده‌اید را دوباره مرور کنید. اگر هم نیاز داشتید تا یک مبحث را دوباره بخوانید، به فصل مربوطه برگشته و آن را مطالعه می‌کنید. بنابراین از فواید پاسخنامه تشریحی غافل نشوید و این بخش را حتماً بخوانید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *