معرفی کتابهای کمک درسی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز

معرفی کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز

کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم

کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز یکی از بهترین روش‌ها برای ساده‌تر کردن درس ادبیات فارسی است. همان‌طور که می‌دانید درس زبان و ادبیات فارسی از آن دروسی است که اگر آن را خوب و درست یاد بگیرید، کل عمر و زندگی‌تان می‌توانید از آن بهره‌ ببرید و استفاده کنید. هر چقدر درک محتوای این درس برایتان ساده شود، بهره‌تان هم بیشتر خواهد شد. علاوه بر این درس فارسی به عنوان یکی از دروس عمومی رشته‌های ریاضی و تجربی و یک درس اختصاصی برای رشته علوم انسانی نقش مهمی هم در کنکور سراسری دارد.

این کتاب مثل سایر کتابهای مجموعه ماجراهای من و درسام که از سوی انتشارات خیلی سبز منتشر شده به فهم بهتر مباحث کتاب درسی‌تان کمک می‌کند. این کتاب یکی از بهترین کتابهای کار فارسی دهم است و با داشتن قسمت‌های مختلف و بخش‌های متنوع اثر چشمگیری در پیشرفت وضعیت درسی شما و کسب نتایج درخشان در امتحانات نیمسال اول و نیمسال دوم دارد. این کتاب توسط مجتبی احمدوند در صد و هشتاد صفحه تألیف و منتشر شده است. در ادامه با بخش‌های مختلف آن بیشتر آشنا می‌شویم، با ما همراه شوید:

ساختار کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم

کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز شامل سه بخش کلی درسنامه، نمونه سؤال و امتحان است. هر کدام از این بخش‌ها شامل محتوایی هستند که برای موفقیت و پیشرفت در درس فارسی به آن نیاز دارید. اگر به فهرست کتاب نگاهی بیندازید، می‌بینید که این کتاب شامل هشت فصل است.

سرفصل هر کدام از این فصول کاملاً مطابق با سرفصل‌های کتاب درسی زبان و ادبیات فارسی پایه دهم است. این سرفصل‌ها به ترتیب شامل: فصل اول: ادبیات تعلیمی، فصل دوم: ادبیات سفر و زندگی، فصل سوم: ادبیات غنایی، فصل چهارم: ادبیات پایداری، فصل پنجم: ادبیات انقلاب اسلامی، فصل ششم:‌ ادبیات حماسی، فصل هفتم:‌ ادبیات داستانی و فصل هشتم: ادبیات جهان است.

در انتهای هر درسنامه یک بخش ویژه به نام کارگاه متن‌پژوهی وجود دارد. پس از آن نیز نمونه سؤالات امتحانی به همراه پاسخ تشریحی‌شان آمده. علاوه بر این امتحانات جامع نیمسال اول و نیمسال دوم نیز در بخش دیگری در انتهای کتاب آورده شده است.

درسنامه کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم

خط به خط محتوای کتاب درسی شما در بخش درسنامه کتاب ماجراهای من و درسام فارسی پایه دهم خیلی سبز توضیح داده شده است. در ضمن مؤلف کتاب تمام این مباحث را تفکیک کرده و به ریز موضوعات کوچکتر تقسیم کرده است.

نکات مهم هم مشخص شده‌اند و شما با مطالعه این درسنامه نه تنها نیازی به کتاب درسی ندارید، بلکه می‌توانید مطمئن باشید که چیزهای بیشتری یاد گرفته‌‌اید. بعد از شرح کامل هر درس که ممکن است در قالب یک متن و یا شعر باشد، مؤلف بخش کارگاه متن‌پژوهی را قرار داده است. در این بخش سه قسمت متفاوت قلمرو ادبی، قلمرو زبانی و قلمرو فکری قرار گرفته. هر کدام از این سه قسمت نیز شامل بخش‌های مختلفی هستند.

یکی از این بخش‌ها، قرابت معنایی است که یادگیری دقیق آن هم امروز و در امتحانات اصلی به کارتان می‌آید و هم در آینده‌ای نزدیک در کنکور سراسری نقش زیادی ایفا می‌کند. اگر همین امروز این مبحث را یاد بگیرید، می‌توانید مطمئن باشید که بخش مهمی از تستهای زبان و ادبیات فارسی کنکور را زده‌اید. در هر کدام از این بخش‌ها نیز مثال‌ها و تمرین‌های زیادی وجود دارد.

سؤالات کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز

بعد از بخش درسنامه در کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز به نمونه سؤالات آن می‌رسید. در این بخش نمونه سؤالاتی قرار گرفته که براساس مباحث هر درس تفکیک شده‌اند. مثلاً نمونه سؤالات مربوط به معنی و مفهوم شعر و نثر از نمونه سؤالات مربوط به قلمرو فکری مجزا شده‌اند.

شما با پاسخ دادن به سؤالات هر بخش متوجه می‌شوید که در کدام بخش هنوز اشکال و ایراد دارید و می‌توانید سریع و مستقیم به همان مبحث مراجعه کرده و رفع اشکال کنید. در واقع سؤالات مبحث بندی شده و درس به درس با این هدف در کتاب قرار می‌گیرند که شما به شکل دقیقی رفع اشکال کنید و نکات جدیدی که ممکن است در این سؤالات ببینید را پیدا کرده و استخراج کنید. احتمالاً نکاتی هست که یا از چشمتان پنهان مانده یا از قلم افتاده‌اند و در درسنامه آن‌ها را ندیده‌اید.

وقتی آن نکته در یک سؤال ببینید بهتر توی ذهنتان می‌ماند و دیگر به هیچ‌وجه آن را فراموش نمی‌کنید. تعداد سؤالاتی که برای هر بخش از کتاب در نظر گرفته شده، متناسب با اهمیت آن مبحث در امتحانات است. مثلاً مبحث قرابت معنایی همیشه مبحث مهمی است و سعی شده به تعداد کافی برای این مبحث نمونه سؤال طرح شود. اما برای آنکه به طور جدی خودتان را برای امتحانات نیمسال اول و دوم آماده کنید، باید به سراغ قسمت بعدی کتاب بروید.

امتحانات کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز

آخرین بخش کتاب ماجراهای من و درسام فارسی پایه دهم انتشارات خیلی سبز امتحانات آن است. این امتحانات جامع بوده و براساس سرفصل‌های درنظر گرفته شده برای نیمسال اول و نیمسال دوم طراحی شده‌اند. شما با پاسخ دادن به این امتحانات به یک ارزیابی بسیار دقیق از خودتان در درس فارسی می‌رسید.

اگر حتی یک اشکال ریز هم در این درس داشته باشید، موقع پاسخ دادن به این امتحانات آن را پیدا می‌کنید. اگر هم مراحل قبلی و بخش‌های دیگر کتاب را خوب خوانده باشید، در این امتحانات هم اشکالی نخواهید داشت و خیلی راحت و آسان به آن‌ها جواب خواهید داد. به‌طور کلی در این کتاب کمک درسی بیش از هفتصد سؤال تشریحی گنجانده شده که این سؤالات در بین فصل‌ها و درس‌های مختلف این کتاب پراکنده شده‌اند. شما با جواب دادن به آن‌ها و بررسی دقیق پاسخ‌هایشان می‌توانید تضمین کنید که در درس فارسی پایه دهم پیشرفت کرده‌اید و در امتحانات آن نیز به موفقیت می‌رسید.

همه سؤالات، مثال‌ها، تمرین‌ها و امتحاناتی که در کتاب ماجراهای من و درسام فارسی دهم خیلی سبز قرار گرفته‌اند، دارای پاسخ تشریحی و کامل هستند و خواندن آن‌ها بر هر دانش‌آموز درس‌خوانی واجب و ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *