معرفی کتابهای کمک درسی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم خیلی سبز را حسین ایروانی و زهرا خرمند تألیف و تدوین کرده‌اند. این کتاب دویست و چهل و هفت صفحه دارد و یکی از بهترین کتابهای کار برای درس شیمی پایه دوازدهم به شمار می‌رود. در صورتی که می‌خواهید پایه دوازدهم را با بهترین نتیجه به پایان برسانید و هر چه لازم است درباره درس شیمی بدانید را یاد بگیرید، خوب است از منابع مختلف و کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید.

بسیاری از دانش‌آموزان با کمک کتابهای کار توانسته‌اند این سال تحصیلی را با موفقیت تمام کنند و خیلی زود وارد دوران مطالعه برای کنکور شوند. به جز تأثیر معدل در کنکور، ضریب درس شیمی هم در کنکور تجربی و کنکور ریاضی بالاست. پس تسلط شما بر این درس بر روی رتبه کنکورتان هم اثر می‌گذارد.

در این مطلب شما را با یکی از کتابهای کار درس شیمی آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ساختار کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

مجموعه کتابهای ماجراهای من و درسام از سه بخش تشکیل شده‌اند که شامل درسنامه، نمونه سؤال و امتحان است. این سه قسمت در همه کتاب ها مشترک است. با این حال بعضی از آن‌ها بخشی برای سؤالات چهارگزینه‌ای هم دارند. تمام سرفصل‌های کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم خیلی سبز با موضوعات و عناوین کتاب درسی شما مطابقت دارد. عناوین این فصل‌ها به این شرح است:

  • فصل اول: مولکول‌ها در خدمت تندرستی
  • فصل دوم:‌ آسایش و رفاه در سایه شیمی
  • فصل سوم:‌ شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری
  • فصل چهارم:‌ شیمی راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر

مؤلفان کتاب طوری خط به خط کتاب درسی را در این کتاب توضیح داده‌اند که بعضی از دانش‌آموزان بیخیال کتاب درسی‌شان شده‌اند. این موضوع گاهی باعث نگرانی والدین می‌شود. البته نگرانی در زمانی جایز است که دانش‌آموز هیچ کتاب آموزشی دیگری هم مطالعه نکند. اما وقتی والدین می‌بینند که فرزندشان همیشه کتاب کار ماجراهای من و درسام را برای درس شیمی‌اش مطالعه می‌کند، دیگر نیازی نیست که نگران باشند.

هر کدام از فصل‌های این کتاب شامل یک بخش برای درسنامه و شرح درس بوده و پس از آن نمونه سؤالات امتحانی آمده است. آزمون‌ها و امتحانات جامع نیمسال اول و نیمسال دوم هم در آخرین بخش کتاب قرار گرفته‌اند. برای تمام سؤالات، تمرین‌ها و مثال‌های این کتاب، پاسخ‌های کاملاً تشریحی هم طراحی شده‌ است. این پاسخ‌ها پر از نکته‌های مهم و امتحانی بوده و لازم است که با دقت مطالعه شوند.

درسنامه کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

شرح هر کدام از فصل‌های کتاب ماجراهای من و درسام شیمی پایه دوازدهم خیلی سبز با تقسیم هر فصل به درس‌های کوچکتر شروع می‌شود. مؤلفان با ریز کردن موضوعات، درک آن‌ها را برای شما خیلی ساده کرده‌اند. در ضمن نکته‌های مهم و بخش‌هایی با عنوان «تذکر» هم به شما نشان می‌دهند که باید آن‌ها را با دقت بیش‌تری بخوانید. یکی از پرتکرارترین بخش‌های درسنامه این کتاب، قسمتی با عنوان «مثال و پاسخ» است.

در این بخش شما موضوعی که یاد گرفته‌اید را در قالب مثال دوباره با خودتان تمرین می‌کنید. این مثال‌ها دقیقاً همان چیزی است که برای قوی‌تر شدن در درس شیمی دوازدهم به آن نیاز دارید. اگر این بخش‌ را جدی نگیرید بدون شک در بخش نمونه سؤالات کتاب دچار مشکل می‌شوید. پس مثال‌ها را با دقت زیاد حل کنید و به آن‌ها جواب بدهید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از نگاه کردن به صورت هر سؤال، جواب آن را با یک کاغذ بپوشانید و بعد از اینکه جواب خودتان را نوشتید، پاسخ سؤال را بررسی کنید.

بخش‌های «یادآوری» در درسنامه کتاب هم مربوط به نکته‌هایی است که در شیمی پایه دهم و یا شیمی پایه یازدهم مطرح شده و ممکن است آن‌ها را فراموش کرده باشید. اگر بتوانید از این بخش‌ها یادداشت‌برداری کرده و در طول هفته آن‌ها را مرور کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مهم‌ترین نکات شیمی سال‌های گذشته را هم مرور کرده‌اید.

نمونه سؤالات کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

بخش نمونه سؤال در این کتاب کمک درسی بخش بسیار جالبی است. دلیلش این است که سؤالات مجموعه‌ای از بهترین نمونه سؤالات مربوط به آن فصل بوده که تمام نکات ریز و درشت هر فصل در آن‌ها گنجانده شده است. اگر بتوانید به این سؤالات جواب بدهید انرژی می‌گیرید تا با قدرت بیش‌تر وارد فصل امتحانات شوید.

موقع جواب دادن به این سؤالات لازم نیست زمان بگیرید و در مدت زمان یک امتحان واقعی به سؤالات جواب بدهید. چرا که در این مرحله هنوز در حال ارزیابی وضعیت خودتان هستید و می‌خواهید ببینید که چقدر از درس را فهمیده‌اید یا اشکالتان کجاست؟ تنها چیزی که موقع جواب دادن به این سؤالات نیاز دارید تمرکز است. باید حسابی حواستان را جمع کنید و با در نظر گرفتن نکته‌های مهم هر فصل به این سؤالات جواب بدهید.

بعد از پاسخ دادن به سؤالات لازم است که پاسخنامه را کامل بخوانید و اشکالاتتان را استخراج کنید. اگر تعداد پاسخ‌های نادرست‌تان زیاد بود، اصلاً نگران نباشید. هدف از پاسخ دادن به سؤالات همین است که اشکالتان را پیدا و رفع کنید. گاهی حتی بعد از این مرحله تازه متوجه می‌شوید که روش مطالعه‌تان اشتباه بوده و باید به شیوه‌ دیگری درس شیمی را بخوانید.

امتحانات کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم

در کتاب ماجراهای من و درسام شیمی دوازدهم یک امتحان برای نیمسال اول و یک امتحان برای نیمسال دوم طراحی شده‌اند. هر دوی این امتحانات به همراه پاسخنامه تشریحی در انتهای کتاب قرار گرفته‌اند. بهتر است با این امتحانات مثل یک امتحان واقعی برخورد کنید. پشت میز بنشینید و با تمرکز کامل و همچنین با داشتن مداد یا خودکار مناسب به هر سؤال جواب بدهید.

حتی می‌توانید برای خودتان زمان تعیین کنید و بعد از تمام شدن این زمان اگر هنوز سؤالی بی‌جواب مانده بود، آن را به حال خود رها کنید تا ببینید در این مدت زمان مشخص چه نتیجه‌ای گرفته‌اید. البته اگر حضور ذهن و تسلط کافی داشته باشید، هیچ سؤالی بی‌جواب نمی‌ماند. در مرحله بعد باید پاسخنامه را بخوانید و جواب‌ها را با جواب‌های خودتان مقایسه کنید. نتیجه‌ای که در این امتحان می‌گیرید به شما می‌گوید در امتحان اصلی دقیقاً چه اتفاقی برایتان می‌افتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *