معرفی کتابهای کمک درسی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

کتاب ماجراهای من و درسام دین و زندگی یازدهم خیلی سبز توسط محمد کشوری در صد و ده صفحه تألیف شده است. دانش‌آموزانی که این کتاب را به عنوان کتاب کار برای درک بهتر درس دین و زندگی مطالعه کرده‌اند، همگی بر این باورند که ماجراهای من و درسام دین و زندگی یازدهم یکی از بهترین کتابهای کار پایه یازدهم است.

اهمیت پایه یازدهم به این جهت است که آخرین فرصت شما برای ارتقای تحصیلی قبل از فرارسیدن کنکور است. شما در این پایه وقت دارید تا خودتان را در تمام دروس عمومی و اختصاصی تقویت کنید. اگر در درسی به‌طور خاص ضعیف هستید، وقت بیش‌تری به آن اختصاص دهید و اگر متوسط هستید به حد حرفه‌ای و قوی برسید.

از این رو وجود کتاب‌های کار می‌توانند به شما در رسیدن به این اهداف یاری برسانند تا بتوانید با سرعت بیش‌تری به آن‌چه می‌خواهید دست پیدا کنید. کتاب‌های کار مسیر سخت موفقیت را هموار می‌کنند و داشتن آن‌ها مثل سوار شدن در یک جت پرسرعت است. پس اگر برای درس دین و زندگی به دنبال کتاب کمک آموزشی هستید، این مطلب را بخوانید و پس از آن برای انتخاب یک کتاب خوب تصمیم بگیرید.

ساختار کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

در کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم خیلی سبز با سه بخش کلی درسنامه، نمونه سؤال و امتحان مواجه می‌شوید. این سه بخش بر روی جلد کتاب هم مشخص شده‌اند. در هر کدام از این سه بخش به فراخور نیاز شما، مباحث و نکات کلیدی در قالب شرح درس، تمرین و امتحان به شما ارائه می‌شود.

اگر به فهرست کتاب نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که عناوین دروس این کتاب کاملاً مطابق با کتاب درسی دین و زندگی پایه یازدهم است. با این تفاوت که در این کتاب شرح درس‌ها به طور دقیق‌تری انجام شده و در کنار توضیح هر فصل، تعدادی نمونه سؤال نیز آمده است. مؤلف این نمونه سؤالات را براساس امتحانات دین و زندگی و همچنین با درجه سختی متفاوت طراحی کرده است تا بتوانید با انواع و اقسام سؤالات آشنا شوید.

امتحانات نیز در دو بخش جدا و برای نیمسال اول و نیمسال دوم طرح شده‌اند. تمام سؤالات این کتاب اعم از نمونه سؤال و یا امتحان هم دارای پاسخنامه تشریحی است که در آن جواب هر سؤال با دقت بررسی شده. در واقع مؤلف با هدف افزودن توضیحات تکمیلی برای درسنامه این پاسخنامه را تنظیم کرده است.

درسنامه کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

در بخش درسنامه این کتاب کمک درسی هر درس به چند قسمت کوچک تقسیم شده است. پس از آن هر قسمت به طور دقیق شرح داده شده‌اند. مثلاً در درس هدایت الهی در ابتدا به این اشاره شده که انسان‌ها دو دسته نیاز دارند. سپس این نیازها به صورت مورد به مورد توضیح داده شده و در ادامه پرسش‌های مهم مربوط به آن مطرح شده‌ است.

در بخش تدبر در قرآن هم آیات قرآنی به همراه معنی آن‌ها آمده است و دوباره پرسش‌های مرتبط با آن هم در ادامه قرار گرفته. پس از شرح یک درس، بخشی به نام فعالیت کلاسی قرار گرفته. در این بخش پرسش‌هایی از معنی و مضمون کلی درس طرح شده و پاسخ آن‌ها هم در کنارشان نوشته شده.

البته بهتر است که در ابتدا پاسخ را بپوشانید و خودتان به جواب سؤالات فکر کنید. پس از آن جوابتان را با پاسخ درج شده در کتاب مقایسه کنید تا بفهمید چقدر از درس را یاد گرفته‌اید. سؤالات و تمرین‌هایی که در طول درسنامه قرار دارند، اغلب تشریحی هستند. یکی از دلایل این موضوع نوع محتوای خاص درس دین و زندگی است. با این حال در بخش‌های بعدی کتاب سؤالات در قالب‌های دیگر نیز طرح شده‌اند.

نمونه سؤالات کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

تفاوت اصلی نمونه سؤال‌های این کتاب با امتحانات آن در این است که این نمونه سؤال‌ها درس به درس هستند. بنابراین شما در پایان مطالعه یک درس می‌توانید خودتان را محک بزنید و تصویر دقیقی درباره وضعیت خود در یک درس به دست بیاورید.

در صورتی که بتوانید در طول سال تحصیلی این کتاب را مطالعه کنید، بدون تردید در پایان ترم از اوضاع و احوال خودتان در درس دین و زندگی مطلع بوده و می‌دانید قرار است سر جلسه امتحان چه اتفاقی بیفتد.

پس جوابی که به این سؤالات می‌دهید اهمیت زیادی دارد. اگر درست جواب بدهید، می‌توانید به سراغ درس بعدی بروید ولی اگر جواب‌تان درست نباشد، باید برگردید و درسنامه را بخوانید.

یادتان باشد درس‌های حفظ کردنی نیاز به مرور پیوسته دارند و نباید آن‌ها را برای مدت طولانی به حال خودشان رها کنید. تفاوت خواندن درس‌هایی مثل دین و زندگی با دروسی مثل ریاضی در همین است که فرمولی ندارند تا بتوانید به سؤالات آن براساس یک الگوی مشخص جواب بدهید. بلکه باید بعضی نکات آن را به خاطر بسپارید و پس از آن مدام مرور کنید.

امتحان کتاب ماجراهای من و درسام دینی یازدهم

امتحانات کتاب ماجراهای من و درسام دین و زندگی یازدهم در دو قسمت متفاوت کتاب گنجانده شده‌اند. یعنی امتحانات نیمسال اول در اواسط کتاب و امتحانات نیمسال دوم در انتهای کتاب است. پاسخ تشریحی هر امتحان نیز پس از آن قرار گرفته است. این امتحانات جامع و دقیق است و سؤالات آن‌ها شباهت زیادی به سؤالات امتحان اصلی دارند.

اگر تا به حال مجموعه کتابهای ماجراهای من و درسام انتشارات خیلی سبز را نخوانده‌اید، خوب است بدانید که در بین انواع مختلف کتاب کار که در بازار منتشر و به چاپ رسیده، این کتاب‌ها بیش‌ترین محبوبیت را در بین دانش‌آموزان و حتی معلمان مدارس دارند. دلیل اصلی آن‌ها تمرکز همه‌ جانبه بر محتوای آموزشی و شرح دقیق و کامل دروس است.

علاوه بر این تعداد زیادی نمونه سؤالات امتحانی به صورت جامع و درس به درس در این کتاب‌ها قرار دارد که می‌توانند به دانش‌آموزانی که وضعیت خوبی در دروس مختلف دارند، کمک کنند تا قبل از کنکور سراسری دانش لازم را کسب کرده و با آمادگی کامل به استقبال کنکور سراسری بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *