معرفی کتابهای کودک و نوجوان, نقد و معرفی کتاب

مجموعه کتاب حواستو جمع کن ۱۳ تا ۲۴

مجموعه کتاب حواستو جمع کن 13 تا 24

کتابهای حواستو جمع کن

مجموعه کتابهای حواستو جمع کن که از سوی موسسه نشر و تحقیقات ذکر منتشر شده شامل دو بخش است. بخش اول این کتابها که از جلد اول تا دوازدهم را شامل می‌شوند برای کودکان ۳ تا ۵ ساله مناسب هستند. بخش دوم این مجموعه که جلدهای ۱۳ تا ۲۴ را در برمی‌گیرند نیز برای کودکان ۴ تا ۶ سال منتشر شده‌اند. بنابراین والدین می‌توانند براساس سن کودک خود و متناسب با نیازها و توانایی‌های او مجموعه مناسب خود را خریداری کنند.

این مجموعه نیز با تلاش فهیمه سید ناصری طراحی و تدوین شده‌ و هر جلد آن به موضوعی مناسب برای کودک اختصاص دارد. با توجه به اینکه کودکان ۴ تا ۶ سال به دوره ورود به مدرسه نزدیک شده‌اند و به پیش‌زمینه‌های ذهنی و آموزشی برای ورود به مدرسه نیاز دارند، در این مجموعه به این موضوعات نیز اشاره شده است.

پس اگر کودکی دارید که قرار است وارد پیش دبستانی شود و یا اگر مربی کودک هستید و می‌خواهید محتوای آموزشی خود را غنی‌تر کنید، مجموعه کتابهای حواستو جمع کن مناسب شماست. در ادامه شما را با جزئیات بیشتری از این مجموعه آشنا می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که چرا این مجموعه برای کودک شما مناسب است؟

جلد سیزدهم مجموعه کتابهای حواستو جمع کن

اولین جلد از سری دوم مجموعه کتاب های حواستو جمع کن به موضوع الگوهای نوشتاری و نقطه چین‌های هندسی می‌پردازد. این مجموعه که در قالب کتاب کار کودک طراحی و تدوین شده‌اند، تلاش دارند تا مفاهیم اصلی و اولیه را به کودک آموزش دهند. در جلد سیزدهم کتاب کودک با الگوهای نوشتار آشنا می‌شود. بنابراین می‌توان این کتاب را نوعی از دست ورزی در نظر گرفت که به کودک را برای وورد به مدرسه و یا پیش دبستانی آماده می‌کنند.

جلد چهاردهم مجموعه کتابهای حواستو جمع کن

موضوع جلد چهاردهم مجموعه کتاب حواست جمع کن کیف قاصدک نیز الگوهای نوشتاری و نقطه چین‌های تصویری است. اهمیت موضوع الگوهای نوشتار موجب شده تا مولف در چند جلد به آن بپردازد. با این همه شکل پرداختن به این موضوع در جلدهای مختلف کتاب متفاوت است. کودک در این جلد از طریق نقطه چین‌های تصویری نیز به تمرین دست ورزی می‌پردازد. این نقطه چین‌ها نسبت به نقطه چین‌های جلد قبلی کمی پیشرفته‌تر هستند و با دقت بیشتری از سوی کودک نیاز دارند.

جلد پانزدهم مجموعه کتابهای حواستو جمع کن

مهارت های نوشتاری و آمادگی برای لوح نویسی موضوع پانزدهمین جلد از مجموعه حواستو جمع کن است. در این جلد کودک وارد مرحله تازه‌ای از یادگیری برای نوشتن شده است. او الگوهای نوشتار را فراگرفته و حالا می‌تواند مهارتهای نوشتاری را بیاموزد. والدین و مربیان باید در این مرحله مراقب باشند تا کودک نسبت به آنچه یاد گرفته احساس خوشایندی داشته باشد.

تشویق و تحسین کودک و همچنین عدم بزرگنمایی خطاهای او و یا سختگیری نسبت به انجام تمرین‌ها و بازی‌های کتاب از مواردی است که والدین باید در حین مطالعه این جلد از کتاب در نظر بگیرند.

مهارتهای نوشتاری از جمله مهارت‌هایی است که در تمام زندگی همراه کودک خواهد بود. آنچه امروز کودک یاد می‌گیرد، پایه‌های اصلی و اساسی برای مهارت او در نوشتن را تشکیل می‌دهند. توجه به انتقال درست مفاهیم آموزشی در کنار سرگرم شدن کودک با تمرین‌های کتاب نکته‌ای است که والدین و مربیان نباید فراموش کنند.

جلد شانزدهم مجموعه حواستو جمع کن

عنوان جلد شانزدهم کتاب حواستو جمع کن آماده سازی برای نوشتن و دفتر تمرین لوح نویسی است. در این جلد کودک به مرحله‌ای می‌رسد که می‌تواند برای نوشتن آماده شود. او بسیاری از نکات و مفاهیم را آموخته و پذیرای آموزش‌های تازه است. در صورتی که کودک در محیط پیش دبستانی با این کتابها نوشتن را فرامی‌گیرد، مربیان می‌توانند برای شروع نوشتن و آماده کردن دفتر تمرین با کودک همراهی کرده و نکات لازم را به آنها آموزش دهند.

مجموعه حواستو جمع کن را چطور بخوانیم؟

با توجه به اینکه مخاطب کتاب های حواستو جمع کن، کودکانی هستند که هنوز سواد خواندن ندارند، بنابراین لازم و ضروری است که بزرگترها این کتاب را بلندخوانی کنند. اما نحوه بلندخوانی والدین و مربیان نیز اهمیت زیادی دارد. به این معنا که والدین باید علاوه بر بلندخوانی کتاب برای کودک، همراه او باشند و بتوانند به سوالات کودک نیز پاسخ دهند. گاهی اوقات کودک درباره تمرین و یا مفاهیم ارائه شده در کتاب سوالاتی می‌پرسد و یا کنجکاویش برانگیخته می‌شود و مایل است درباره یک موضوع بیشتر بداند، در چنین شرایطی والدین باید بتوانند فکرها و خیالات کودک را به مسیر درستی هدایت کنند.

کودکان را از کتابهای آموزشی دلزده نکنیم

در کنار دقت و همراهی والدین، لازم است که فضای سرگرم‌کننده و جذابی برای کودک فراهم کنیم. اگر کودک در حین مطالعه کتاب و انجام تمرین‌های آن، احساس خستگی کند، نباید به او سخت بگیریم و یا او را ملزم کنیم که تعداد مشخصی از صفحات کتاب را بخواند. همراهی والدین نیز باید با همدلی و در فضایی شاد صورت بگیرد تا کودک حس نکند که مجبور به انجام کاری است.

این نکته از جمله مهم‌ترین مسائلی است که والدین باید برای مطالعه کتابهای آموزشی کودکان در نظر بگیرند. دلزدگی کودک نسبت به کتابهای سرگرم کننده‌ و آموزشی می‌تواند او را نسبت به مدرسه و پیش دبستانی هم بدبین کند. پس رفتار و واکنش و شیوه مطالعه‌ای که والدین و مربیان در پیش می‌گیرند، موضوعی مهم است و بر آینده کودک نیز تأثیر می‌گذارد.

چرا کتابهای حواستو جمع کن مجموعه مفیدی است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتب حواستو جمع کن ترکیب و تلفیق مباحث و مفاهیم آموزشی با بازی و سرگرمی است. کودک در هیچ کدام از جلدهای این مجموعه به طور مستقیم با موضوعات آموزشی روبه‌رو نمی‌شود. حسی که کودک از مطالعه این کتابها دریافت می‌کند، شبیه حضور در کلاس درس نیست. بلکه او با این کتابها سرگرم می‌شود و از بازی و تمرینهای آن لذت می‌برد.

بنابراین اهداف آموزشی و تربیتی این کتابها به صورت غیرمستقیم به دست می‌آید و این نکته باعث می‌شود تا چنین کتابهایی برای کودکان جذاب باشد. از سوی دیگر به این دلیل که مجموعه حواستو جمع کن با اصول آموزش به کودکان منطبق است، تهیه و خرید آنها می‌تواند در مسیر آموزش به کودک موثر و مفید باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *