معرفی کتابهای عمومی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی می‌باشد که در ایران از سوی نشر چشمه و با ترجمه بهزاد توکلی نیشابوری، علی شهروز و عادل فردوسی‌پور روانه بازار شده است. این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای افراد مختلف باشد تا از طریق آموزه‌های نویسنده، ذهن خود را نسبت به واقعیت‌ها شفاف کرده و از خطاهای معمول و رایج ذهنی دور کنند.

بسیاری از ما پیش از تصمیم‌گیری و یا انتخاب‌های دشوار دچار خطاهای ذهنی می‌شویم. بسیاری از این خطاها از دوران کودکی در ذهن ما شکل گرفته‌اند و بر روی تصمیم‌های ما اثر گذاشته‌اند. در صورتی که بتوانیم در چنین موقعیت‌های حساسی ذهنی شفاف داشته باشیم، قطعاً کیفیت زندگیمان افزایش خواهد یافت.

اغلب ما فقط زمانی متوجه خطاهای خودمان می‌شویم که کار از کار گذشته و زندگیمان تحت تأثیر یک انتخاب غلط قرار گرفته. در چنین مواقعی اغلب به خودمان می‌گوییم چه می‌شد اگر زودتر متوجه این خطا می‌شدم و آن را حل و فصل می‌کردم. کتاب هنر شفاف اندیشیدن در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این کتاب توانست برای مدت طولانی در فهرست پرفروش‌ترین کتابها قرار بگیرد. پس از آن نیز به چندین زبان ترجمه و در سراسر جهان به انتشار رسید. شما فکر می‌کنید چرا این کتاب اینقدر مشهور است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، با این مطلب همراه شوید:

موضوع کتاب هنر شفاف اندیشیدن

همان‌طور که پیش از این گفتیم، رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن از خطاهایی صحبت کرده که باعث می‌شوند ذهنمان شفافیت خود را از دست بدهد. او تلاش کرده تا به ما بگوید چطور می‌توانیم بالاترین عملکرد ذهنی را داشته باشیم و با کمترین خطاهای ذهنی دست به انتخاب و تصمیم‌گیری بزنیم. نویسنده کتاب عقیده دارد که خطای شناختی یک انحراف اصولی از منطق است. این خطاها و اشتباهات می‌توانند بر روی منطق و شیوه تفکر ما تأثیر بگذارند. نویسنده می‌گوید که بسیاری از این خطاها از یک الگوی واحد و ثابت پیروی می‌کنند. به همین دلیل استخراج آنها از بین اتفاقات روزمره زندگی‌ چندان هم سخت نیست. این خطاها نه تنها در انتخاب‌های بزرگ مثل سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود و… تأثیر می‌گذارند، بلکه در زندگی روزمره هم اثر خودشان را نشان می‌دهند.

نویسنده این کتاب می‌گوید:

«اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم؛ تمام آنچه بدان نیاز داریم پرهیز از بی‌خردی است.»

فهرست کتاب هنر شفاف اندیشیدن

کتاب هنر شفاف اندیشیدن دارای ۹ فصل است. هر کدام از فصل‌ها نیز به چند بخش کوچکتر تقسیم شده‌ است. فصل اول خطای بقا را توضیح می‌دهد و فصل دوم نیز به خطای در دسترس بودن اختصاص دارد. فصل سوم تضاد انتخاب و فصل چهارم خطای استدلال استقرایی است. در فصل پنجم نیز خطای همزمانی و در فصل ششم خطای کاهش اغراق‌آمیز توضیح داده شده است. قانون اعداد کوچک، کوری در برابر گزینه‌های دیگر و خطای برنامه‌ریزی نیز عناوین فصل‌های هفتم، هشتم و نهم کتاب است.

نویسنده کتاب در انتهای تمام فصل‌ها، پیوستی به نام سخن آخر گنجانده تا نتیجه‌گیری خودش را از شرح تمام این خطاها بنویسد. یادتان باشد وقتی سخن آخر را بخوانید که فصل‌های قبلی را به خوبی مطالعه کرده و مفهوم آنها را درک کرده باشید.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب هنر شفاف اندیشیدن برای همه کسانی مناسب است که می‌دانند جایی از کارشان ایراد دارد؛ اما نمی‌دانند دقیقاً کجا؟! اگر به تاریخچه تصمیم‌گیریهای خود مراجعه کنیم، با فهرستی از تصمیم‌های نادرست روبه‌رو می‌شویم. بسیاری از این تصمیم‌های نادرست نتیجه ذهن ناشفاف و خطاکار خودمان است. ممکن است عوامل بیرونی نیز در این تصمیم‌گیریها دخیل باشند؛ اما نویسنده کتاب عقیده دارد که سهم خطاهای شناختی و ذهنی، سهم بسیار بزرگی است. بنابراین خوب است که همه ما این کتاب را مطالعه کنیم. به ویژه اینکه رولف دوبلی آن را به زبانی ساده نوشته و تلاش کرده تا حد امکان از اصطلاحات پیچیده و عجیب و غریب دوری کند.

نویسنده در بخشی از کتاب درباره یکی از خطاهای ذهنی ما می‌گوید:

«زمانی که پول و ریسک در میان باشد، با خطای بقا مواجه می‌شوی. فرض کن دوستت شرکت جدیدی راه می‌اندازد. تو هم جز سرمایه‌گذاران احتمالی هستی و فکر می‌کنی فرصت خوبی نصیبت شده: شرکتی که اگر خوش‌شانس باشی، می‌تواند گوگل بعدی باشد. اما واقعیت چیست؟ محتمل‌ترین سناریو نرسیدن این شرکت حتی به خط شروع است. دومین نتیجه محتمل هم ورشکستگی ظرف سه سال است. از بین شرکت‌هایی که در سه سال اول دوام می‌آورند، بیشترشان هرگز بیش از ده کارمند نداشته‌اند. پس این یعنی هیچ وقت نباید پولی را که با زحمت به دست آورده‌ای به خطر بیندازی؟ نه لزوماً. اما باید متوجه باشی خطای بقا در کار است و مثل خرده شیشه بر سر راه موفقیت قرار دارد.»

کتابهای رولف دوبلی

رولف دوبلی نویسنده جوانی است که توانسته با انتشار کتابهای متعدد به شهرت دست یابد. قدرت تحلیل وی درباره مسائل روزمره زندگی و همچنین بررسی جزئیات واکنش‌های افراد و اتفاقاتی که با آنها مواجه می‌شوند از جمله عواملی است که به شهرت رولف دوبلی منجر شده است. از این نویسنده سوئیسی چندین کتاب در ایران ترجمه و منتشر شده است. از جمله این آثار، کتاب هنر خوب زندگی کردن است. این کتاب نیز توسط عادل فردوسی‌پور ترجمه شده است. در این کتاب راهکارهای متنوع و جذابی برای بهتر زندگی کردن ارائه شده است. این توصیه‌ها نیز بر روی نگرش شما اثر می‌گذارند و می‌توانند باعث شوند که احساس رضایت بیشتری از زندگیتان داشته باشید.

اثر دیگر رولف دوبلی کتاب پیگیر اخبار نباشید است که با عناوین دیگر اخبار نخوانید و اخبار را پیگیری نکنید نیز ترجمه شده است. در این کتاب نیز نویسنده از اثرات منفی و مضر پیگیری دقیق و هر روزه اخبار صحبت می‌کند و پیشنهادش به خوانندگان این است که تا حد امکان اخبار را پیگیری نکنند. نویسنده به این موضوع اشاره می‌کند که تأثیری پیگیری اخبار از سوی شما چیست؟ و چرا پیگیری نکردن اخبار برای شما بهتر است؟

در صورتی که کتاب هنر شفاف اندیشیدن را مطالعه کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتابهای دیگر رولف دوبلی را نیز مطالعه کنید. این کتابها از نظر مضمون و محتوا مکمل یکدیگر هستند و بسیاری از طرفداران رولف دوبلی تمام کتابهای او را خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *