معرفی کتابهای عمومی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب مسئله اسپینوزا

معرفی کتاب مسئله اسپینوزا

خرید کتاب مسئله اسپینوزا

کتاب مسئله اسپینوزا نوشته اروین د. یالوم روانپزشک اگزیستانسیال است. اروین یالوم در این کتاب در قالب یک اثر داستانی به جنبه‌های مختلف روان‌درمانی اگزیستانسیال پرداخته است؛ بنابراین می‌توان گفت که این کتاب برای همه افراد مناسب بوده و مطالعه آن مستلزم داشتن دانش روانشناسی نیست. حتی می‌توان گفت که آثار داستانی و رمان‌های فلسفی که اروین یالوم نوشته در میان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

کتاب مسئله اسپینوزا درباره چیست؟

اروین یالوم در رمان مسئله اسپینوزا زندگی باروخ اسپینوزا، فیلسوف مشهور هلندی را به تصویر کشیده است. اسپینوزا را می‌توان یکی از مشهورترین فلاسفه قرن هفدهم میلادی به شمار آورد. او همچنین یکی از بزرگترین فیلسوفان مکتب خردگردایی بود و در تمام عمر ساده زیست و از دریافت جوایز و افتخارات سر باز زد. کتاب مهم اسپینوزا و همچنین خط فکری او تأثیر بسیار زیادی بر روی فیلسوفان بعدی او گذاشت. زندگی شخصی اسپینوزا و مسائلی که در طول عمر با آنها دست به گریبان بود نیز مایه‌هایی قوی برای رمان اروین یالوم فراهم کرده است.

اروین یالوم در کتاب مسئله اسپینوزا با ایجاد دو روایت موازی تلاش کرده تا افکار این فیلسوف بزرگ را در برابر زندگی شخصیت دیگری به نام آلفرد روزنبرگ قرار دهد. روزنبرگ یکی از رهبران نازی است که افکار نژادپرستانه‌ای دارد. با این حال زندگی روزنبرگ در نقطه‌ای خاص به فلسفه اسپینوزا نزدیک می‌شود و شاید این همان بخش جذاب داستان این کتاب باشد. جایی که شخصیت داستان با چالشی عمیق مواجه می‌شود و باید افکار و عقاید خود را بسنجد و در بعضی از آنها تردید کند.

چرا اروین یالوم کتاب مسئله اسپینوزا را نوشت؟

اروین یالوم خودش را از علاقه‌مندان و شیفتگان باروخ اسپینوزا و مکتب فکری او می‌داند. از سوی دیگر او شیوه تفکر و نگرش اسپینوزا را همسو با حرفه و روش کار خود در روانشناسی و روان درمانی می‌داند و می‌گوید: «من معتقدم که نوشته‌های اسپینوزا با کار من که روانشناسی و روان‌درمانی است، ارتباط دارد؛ مثلاً این تصور که افکار و احساسات ناشی از تجارب قبلی‌اند، این‌که عواطف را می‌توان بدون اعمال سلیقه بررسی کرد، این که تفکر به استعلا ختم می‌شود، و امیدوار بودم که بتوانم این مسائل را در قالب رمان بیان کنم. با اینحال درباره زندگی شخصی اسپینوزا اطلاعات زیادی در دست نبود و نوشتن یک رمان درباره او برای یالوم کار ساده‌ای نبود».

اروین یالوم در ابتدا تصمیم گرفت به مسائلی بپردازد که در جامعه هلند و در دوره‌ای که اسپینوزا می‌زیست، جریان داشت. با این همه او به داستانی نیاز داشت تا مثل ظرفی این مسائل را در آن بریزد و پرورش دهد. یالوم سالها درگیر ایده‌ این کتاب بود تا این که روزی در سفری به هلند توانست ایده اصلی و هیجان‌انگیز این رمان را پیدا کند. او در مقدمه کتاب مسئله‌ی اسپینوزا این ایده را به زیبایی شرح داده است.

رمان مسئله اسپینوزا برای چه کسانی مناسب است؟

شاید گمان کنید که کتابهای اروین یالوم برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی مناسب بوده و آثاری است تا بتوانند به وسیله آنها شیوه کار درمانی را بیاموزند. این تصور کاملاً اشتباه است؛ چرا که آثار اروین یالوم به زبانی ساده نوشته شده‌اند و یکی از مهمترین ویژگی‌ همه آنها این است که مخاطب را به فکر وادار می‌کنند و او را با مسائلی مواجه می‌کنند که در زندگی روزمره کمتر به آنها فکر می‌کند. اگر یکی از کتابهای این نویسنده را خوانده باشید، می‌دانید که زمین گذاشتن آنها حتی برای یک لحظه هم کار سختی است.

اروین یالوم شخصیت رمان‌های فلسفی و روانشناختی خود را از میان شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه فلسفه و روانشناسی انتخاب می‌کند. او در رمان مشهور و پرفروش وقتی نیچه گریست به دو شخصیت تأثیرگذار قرن بیستم یعنی فردریش نیچه و زیگموند فروید پرداخته است. این شیوه از داستان‌پردازی باعث شده تا خوانندگان بسیاری جذب رمان‌های اروین یالوم شوند؛ چرا که با مطالعه آنها در کنار خواندن یک داستان جذاب با بخش‌هایی از زندگی این شخصیت‌ها نیز آشنا می‌شوند. پس اگر اهل کتاب خواندن باشید و پی بردن به اسرار زندگی چهره‌های مهم نیز برایتان جذاب باشد، از کتابهای اروین یالوم لذت خواهید برد.

آشنایی با اروین یالوم و مکتب فکری او

اروین یالوم در سال ۱۹۳۱ در امریکا به دنیا آمده است. او در رشته روانپزشکی تحصیل کرده و تجربه‌های درمانی خود را در قالب کارگاه‌ و کتاب‌ عرضه کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اروین یالوم نزدیکی او به مکتب اگزیستانسیالیسم یا هستی‌گرایی است. او در کتاب روان‌درمانی اگزیستانسیال توانسته روان‌درمانی را به این مکتب فلسفی نزدیک کند و با تقسیم‌بندی اساسی‌ترین دلهره‌ها و ترس‌های انسانی تلاش می‌کند تا افراد را به سوی شناخت بیشتر خود و درونیاتشان سوق دهد. به باور اروین یالوم همه انسان‌ها دلهره‌هایی اساسی و غایی دارند که رفتارها، انتخابها و عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسیر زندگی آنها را دچار فراز و نشیب‌های زیادی می‌کند. در صورتی که ما بتوانیم این دلهره‌های اساسی را بشناسیم، پذیرش بسیاری از مسائل برایمان آسانتر خواهد شد.

کتابهای اروین یالوم

در سالهای اخیر کتابهای بسیاری از اروین د.یالوم در ایران ترجمه شده است. یکی از مهم‌ترین این کتابها، رمان وقتی نیچه گریست و روان‌درمانی اگزیستانسیال است. دکتر سپیده حبیب مترجم این دو کتاب بوده و اغلب خوانندگان برای آشنایی با آثار یالوم این دو کتاب را مطالعه می‌کنند. با این حال سایر کتابهای اروین یالوم نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است. به طور مثال رمان درمان شوپنهاور که به زندگی فیلسوف معروف آلمانی آرتور شوپنهاور پرداخته نیز مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

علاوه بر این توجه اروین یالوم به مسأله مرگ و نیستی در کتابهایش باعث شده تا خوانندگان برای مطالعه درباره این موضوع نیز به سراغ کتابهای او بروند. کتاب خیره به خورشید و مسئله مرگ و زندگی از جمله این آثار هستند. در کنار این‌ها کتاب مامان و معنی زندگی که جز اولین کتابهای ترجمه شده از اروین یالوم است، نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته و تا کنون بارها تجدید چاپ شده است. در صورتی که شما نیز از علاقه‌مندان به کتابهای اروین یالوم هستید و یا به خواندن کتابها و رمان‌های تأمل برانگیز علاقه دارید، خرید کتاب مسئله اسپینوزا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *