معرفی کتابهای عمومی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب گاو بنفش

معرفی کتاب گاو بنفش

خرید کتاب گاو بنفش

کتاب گاو بنفش نوشته ست گادین یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه فروش، بازاریابی و تبلیغات است. مخاطب این کتاب تمام افرادی هستند که به دنبال انواع و اقسام استراتژی‌ها و روش‌های افزایش فروش و تبلیغات برای مدیریت بهتر کسب‌ و کارشان هستند. بسیاری از افراد در جایگاه مدیر یا مؤسس بعد از شروع یک کسب و کار جدید به همان روش‌های قدیمی تکیه می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که امروز در هر حوزه‌ای تعداد رقبا آنقدر زیاد است که روش‌های فروش سنتی دیگر پاسخگو نبوده و نتیجه‌بخش نخواهند بود. به همین دلیل ست گادین با نوشتن کتاب گاو بنفش دریچه‌ای تازه به سوی راهکارهای افزایش فروش و تبلیغات باز کرد. در ادامه با این کتاب بیشتر آشنا می‌شویم:

جزئیاتی درباره کتاب گاو بنفش

شعار ست گودین در کتاب گاو بنفش این است: تجارتتان را با بی‌همتا بودن دگرگون کنید. اما بی‌همتا بودن چگونه است و چطور می‌شود به آن دست یافت؟ ست گودین در ابتدای کتاب فاکتورهای بازاریابی را برای مخاطبان فهرست می‌کند که شامل محصول، مبلغ، تبلیغات، تثبیت موقعیت، نامورسازی، بسته‌بندی، پایداری و مجوزهاست. تقریباً این موارد را می‌توان به انواع مختلفی از محصولات در حوزه‌های مختلف کسب و کار نسبت داد. بسیاری از بازاریاب‌ها گمان می‌کنند با داشتن تمام این موارد می‌توانند به موفقیت برسند و کسب و کارشان را به موفقیت برسانند. اما نویسنده این کتاب با این نظر موافق نیست. او می‌گوید اگر تمام این موارد را هم درست انجام بدهید باز هم احتمال کمی وجود دارد که موفق شوید. مانع اصلی شما این است که این موارد کافی نیستند و شما به موردی نیاز دارید که ست گادین آن را در این کتاب به شما پیشنهاد می‌دهد.

مورد جدید ست گادین

کتاب گاو بنفش درباره این است که چرا لازم است در هر آنچه که می‌سازید یا خلق و طراحی می‌کنید یک گاو بنفش هم قرار بدهید و چرا باید به جای تبلیغات سنتی به نوآوری روی آورد؟ در راستای این نوآوری ست گودین یک مورد جدید به فهرست قدیمی بازاریاب ها اضافه می‌کند. مورد جدیدی که ست گادین به شما پیشنهاد می‌کند گاو بنفش است. او می‌گوید ماهیت گاو بنفش این است که باید بی‌همتا باشد. در حقیقت واژه بی‌همتا باید یکی از موارد اصلی در فهرست شما برای بازاریابی باشد. ست گودین اضافه می‌کند چیزی که بی‌همتاست ارزش بحث کردن و توجه کردن دارد؛ چرا که مسائل تکراری و خسته‌کننده دیگر به چشم نمی‌آید. وقتی شما برای تبلیغ یک محصول متفاوت از همان راه‌های قدیمی استفاده کنید، مخاطبان متوجه تفاوت محصولتان نخواهند شد.

بازاریابی بی‌همتا در کتاب گاو بنفش

ست گادین در کتاب گاو بنفش از اصطلاح بازاریابی بی‌همتا استفاده می‌کند. او این نوع از بازاریابی را یک هنر می‌داند و می‌گوید بازاریابی بی‌همتا هنر نمایاندن چیزی است که در محصول یا خدمات شما ارزش توجه کردن دارد. بازاریابی را آخرین فن ندانید که در دقایق پایانی به کار گرفته شده، بلکه درک کنید اگر آنچه پیشنهاد می‌کنید بی‌همتا نیست، قطعاً دیده نخواهد شد.

تغییر و تحولاتی که در کسب و کارهای مختلف اتفاق افتاده و همچنین وجود شبکه گسترده اطلاعات و نزدیکی بیشتر مخاطبان و ارتباط مستقیم‌شان با کسب و کارها باعث شده تا گرفتن نظر و توجه مخاطبان نسبت به گذشته کار دشوارتری باشد. امروز بازاریاب‌ها باید با هوشمندی بیشتری محصولات و خدماتشان را تبلیغ کنند و روش‌هایی را به کار بگیرند که مخاطب احساس کند محصول یا کالای تبلیغ شده ارزش وقت گذاشتن و توجه کردن دارد. بازاریابی بی‌همتا دقیقاً بر روی نقطه‌ای از محصولات یا خدمات شما متمرکز می‌شود که برای مخاطب جذاب و قابل توجه باشد.

سرفصل‌های کتاب گاو بنفش

کتاب گاوبنفش شامل چند فصل است که در هر کدام از آنها نویسنده تلاش می‌کند به سوالات متدوال بازاریابها و صاحبان کسب و کار پاسخ دهد. بعضی از این فصل‌ها شامل نمونه‌های واقعی از اتفاقاتی است که در کسب و کارهای مختلف رخ داده‌اند. هدف نویسنده در هر فصل آشنایی همه جانبه مخاطبان با مفهوم گاو بنفش و چگونگی ترسیم آن، متناسب با شکل کسب و کارتان است. عنوان بعضی از فصل‌های این کتاب شامل: «چه چیز باعث موفقیت می‌شود؟»، «چرا مجله وال استریت اینقدر مرا آزار می‌دهد؟»، «ایده‌هایی که منتشر می‌شود، برنده‌اند»، «همه مشتری‌ها یکسان نیستند»، «قانون اعداد بزرگ»، «تصویرسازی، سودآوری و گاو بنفش» و… است.

با ست گادین بیشتر آشنا شوید

ست گادین (Seth Godin) سخنران، نویسنده و متخصص در حوزه تبلیغات نوآورانه است. او در سال ۱۹۸۶ با پس‌انداز بیست هزار دلاری خود بیزینس شخصی‌اش را راه‌اندازی کرد. بعد از آن شرکت Yoyodyne را همراه با مارک هرست تأسیس کرد. بعد از چند دهه در سال ۱۹۹۸ ست گادین این شرکت را به ارزش سی میلیون دلار به یاهو فروخت. پس از آن در سال ۲۰۰۶ ست گادین سایت Squidoo را راه‌اندازی کرد. این وبسایت بعد از دو سال توانست به یکی از پانصد وبسایت پربازدید در کل جهان تبدیل شود.
آشنایی با شیوه تفکر و مدیریت ست گادین نشان می‌دهد که موفقیت او در کارهایی که انجام داده، اتفاقی نبوده است. او با نوشتن و انتشار کتابهای مختلف تلاش کرده تا مسیری که طی کرده را به سایرین نیز نشان بدهد.

ست گادین اکنون شصت و دو ساله است؛ اما همچنان از ماجراجویی در حوزه تبلیغات و بازاریابی دست برنداشته است. کتاب‌های او در سراسر جهان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و خیلی‌ها تحت تأثیر سخنرانی‌های او در کسب و کارشان به موفقیت رسیده‌اند. کتاب گاو بنفش یکی از محبوبترین کتابهای اوست. به طوری که در طی دو سال بیش از صد و پنجاه هزار نسخه از آن به فروش رفت. علاوه بر این نشریه امریکایی بیزینس ویک در سال ۲۰۱۵ یکی از کتابهای ست گادین را در فهرست بیست کتابی قرار داد که توسط تأثیرگذارترین متفکران در حوزه کسب و کار نوشته شده است.

کتابهای ست گادین

در ایران کتابهای متعددی از ست گادین ترجمه شده است. بعضی از مترجمین نام این نویسنده را به صورت ست گودین ترجمه کرده‌اند. با این حال اغلب خوانندگان ایرانی بیش از هر کتابی به خرید کتاب گاو بنفش اشتیاق نشان داده‌اند. از جمله کتابهای دیگر این نویسنده می‌توان به مهره حیاتی، فریب ایکاروس، شیب، قبایل، این است بازاریابی و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *