معرفی کتابهای عمومی, نقد و معرفی کتاب

معرفی کتاب جنایت و مکافات

معرفی کتاب جنایت و مکافات

خرید کتاب جنایت و مکافات

کتاب جنایت و مکافات یکی از مشهورترین شاهکارهای ادبی است. نویسنده این کتاب، فئودور داستایفسکی با نوشتن این رمان توانست تحول بزرگی در مسیر رمان‌نویسی ایجاد کند و بر گروه بسیار بزرگی از نویسندگان پس از خود تأثیر بگذارد. ادبیات روسیه نیز تمام شکوه و شهرت خود را مدیون این نویسنده روس است. این رمان در سال ۱۸۶۶ نوشته شده و درونمایه و مضمون آن نیز مدت‌ها دغدغه و مشغله ذهنی داستایوسکی بوده است. اگر هنوز این رمان بزرگ را نخوانده‌اید و برایتان سؤال است که چرا همه با شنیدن نام کتاب جنایت و مکافات لب به تحسین می‌گشایند و از ویژگی‌های خارق العاده و زبان دلنشینی که داستایفسکی در نوشتن این رمان خلق کرده، حرف می‌زنند بهتر است این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

از جنایت و مکافات چه می‌دانید؟

ممکن است حتی بدون خواندن رمان جنایت و مکافات چیزهایی درباره قصه و طرح داستانی آن شنیده باشید. اما شنیده‌های شما برای اثبات شاهکار بودن این کتاب کافی نیست. جزئیاتی که داستایوفسکی در کتابش گنجانده بیشتر از آن است که بتوانید بر شنیده‌هایتان تکیه کنید.

شخصیت اصلی رمان جنایت و مکافات مردی است به نام راسکولنیکف. زندگی راسکولنیکف از همه جهت با شکست روبه‌رو شده است. به غیر از استیصال درونی که شخصیت اصلی رمان با آن درگیر است، کلی بدهی هم روی دستش مانده که از عهده پرداختشان برنمی‌آید. همه این عوامل دست در دست هم می‌دانند تا راسکولنیکف را به یک قاتل غیرحرفه‌ای تبدیل کند. با این همه قتل کاری نیست که آدمی مثل راسکولنیکف بتواند به راحتی از آن بگریزد. شاید او بتواند از صحنه قتل دور شود و فرار کند اما در ذهنش همیشه این صحنه را به یاد خواهد داشت.

ماجرای اصلی رمان بعد از این اتفاق تازه شروع می‌شود و بسیاری از مسائل که شخصیت اصلی رمان به آنها دست و پنجه نرم می‌کند، به چالش‌ها و پرسش‌های بزرگی برای خواننده تبدیل می‌شود.

چرا رمان جنایت و مکافات کتاب مهمی است؟

یکی از ویژگی‌های کتابهای داستایفسکی پرداختن به مضامین اخلاقی و مسائل انسانی است. او با نگاهی عمیق و موشکافانه به مسائل و موضوعاتی می‌پردازد که آدم‌ها را دچار شک و تردید می‌کند. بسیاری از منتقدان، فیلسوفان و روانکاوان بزرگ با دست مایه قرار دادن رمانهای این نویسنده روس به تحلیل مسائل و بسط نظریه‌های خویش پرداخته‌اند. اگر تنها یکی از کتاب های داستایوسکی را خوانده باشید، می‌دانید که چطور می‌تواند با پرسش و سوال و به چالش کشیدن مسائل مختلف شما را به تله بیندازد و کاری کند که تا وقتی کتاب تمام نشود، نتوانید از فکر و خیال رهایی یابید. حتی این احتمال وجود دارد که با تمام شدن کتاب افکارتان ادامه پیدا کنند و تا مدتها به سوالاتی فکر کنید که نویسنده کتاب در قالب شخصیت‌های داستانی خود پرسیده است.

در واقع همذات پنداری با شخصیت‌های رمان های داستایوفسکی کار سختی نیست. همه ما آدمی شبیه به راسکولنیکف را می‌شناسیم. حتی ممکن است که او همسایه دیوار به دیوارمان باشد؛ اما تا به حال فکر کرده‌ایم که همسایه‌مان یک شبه به یک قاتل تبدیل شود و دست به قتل بزند؟ چه چیزی می‌تواند باعث سقوط انسان در یک لحظه شود؟ چرا ما می‌توانیم حتی بعد از ارتکاب جرم هم حال راسکولنیکف و شرایطش را درک کنیم؟

بهترین ترجمه جنایت و مکافات

کتاب جنایت و مکافات در ایران با ترجمه‌های مختلفی در بازار موجود است. اما شاید بتوان گفت یکی از قدیمی‌ترین ترجمه‌ها متعلق به مهری آهی باشد که نشر خوارزمی آن را منتشر کرده است. با این حال ترجمه‌های دیگری نیز از این کتاب در بازار نشر ایران موجود است. از دیگر مترجمان این اثر می‌توان به پرویز شهدی، اصغر رستگار، احد علیقلیان و حمیدرضا آتش بر آب نیز اشاره کرد. این ترجمه‌ها به ترتیب توسط نشر کتاب پارسه، انتشارات نگاه، نشر مرکز و انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده‌اند. با توجه به محبوبیت این کتاب خوانندگان بسیاری هر روز برای خرید کتاب جنایت و مکافات به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنند. بنابراین بد نیست که بتوانند بهترین ترجمه جنایت و مکافات را پیدا کرده و خریداری کنند.

چه کسانی از خواندن جنایت و مکافات لذت می‌برند؟

یکی از ویژگی‌های ادبیات روسیه گستردگی طرفداران و محبوبیت آن در بین گروه‌های مختلف است. بسیاری از خوانندگان کتاب دست کم چند رمان مشهور در ادبیات روسیه را خوانده و لذت برده‌اند. با این حال خواندن جنایت و مکافات را می‌توان به آن دسته از افراد کتابخوانی توصیه کرد که به خواندن رمان‌های عمیق و تأمل برانگیز علاقه دارند. اگر شما به دنبال خواندن رمانی سر راست هستید که قصه‌ای ساده و روان برایتان تعریف کند و با خواندنش دچار خواب آلودگی شوید؛ رمان جنایت و مکافات اصلاً مناسبتان نیست.

این کتاب برای افرادی مناسب است که قصد دارند با خواندن یک داستان درباره انسانها و انسان بودن و وضع بشر بیشتر فکر کنند و از میان داستان یک رمان به فلسفه و خودشناسی نیز سرک بکشند. افرادی که تمایل دارند یک قصه چیزی بیشتر از یک داستان به آنها بدهد و بتواند چراغ‌های بزرگی در ذهن و فکرشان روشن کند. در چنین صورتی کتاب جنایت و مکافات می‌تواند برای شما بسیار جذاب و خواندنی باشد.

کتابهای دیگر فیودور داستایفسکی

فئودور داستایوسکی برای خوانندگان ایرانی، نویسنده‌ای آشنا و شناخته شده است. رمان برادران کارامازوف، قمارباز و ابله از جمله کتابهای داستایفسکی هستند که در ایران و جهان بسیار شهرت دارند. تقریباً هر کتابخوانی موقع مطالعه ادبیات جهان به سراغ یکی از کتابهای این نویسنده روس رفته است. هر کدام از رمان‌های نام برده نیز در نوع خود متفاوت و تأمل برانگیز است. نویسنده در این کتابها با خلق جهانی خاص و پیش کشیدن موضوعات عمیق و اخلاقی خواننده را به تفکر وامی‌دارد.

خواننده در رمان برادران کارامازوف می‌تواند شاهد رویارویی پدر و پسرانش باشد و ببیند که در این نبرد نابرابر کدام یک با چه نتیجه‌ای به پیروزی می‌رسد؟ و آیا اصلاً در این نبرد برنده‌ حقیقی وجود دارد؟ در رمان قمارباز نیز می‌تواند شخصیتی را بشناسد که تمام زندگی‌اش را برای چیزهای بیهوده و ناپایدار از دست می‌دهد. رمان ابله نیز کندوکاوی در درون انسان است و دوباره نویسنده با سیلی از سوالات مهم به سراغ خواننده می‌آید. رمان شبهای روشن، شیاطین، یادداشتهای زیرزمینی نیز از کتابهای دیگر داستایوفسکی هستند که خوانندگان و شیفتگان ادبیات روس را به سوی خود جلب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *